love

love

Olen..

Rakastan..
Kultaa, kullanmuruja, kahvia, kolmiyhteistä Jumalaa.
Kavereita, kirjoja, keskusteluja, kuntoilua, kulttuuria ja kauneutta.
Kuulun Ristinummen Rouviin. Olet lämpimästi tervetullut seuraamaan blogiani!

tiistai 15. maaliskuuta 2016

Epäluotettava tutor ja ahdisteleva kylähullu

Muutin 19-vuotiaana nuorena tyttönä yksin Pellosta Helsinkiin opiskellakseni teologiaa. Olin elänyt kirkkoherran tytön kilttiä elämää. Paikallisella tanssipaikalla kävin vain kerran kuolaamassa Samuli Edelmannia. Diskokokemukseni olivat Englannin kielikursseilta. En ollut seurustellut. Olin ollut toki ihastunut ja minuun oltiin oltu ihastuneita, mutta kaikki  oli ollut hyvin, hyvin viatonta. Säästyin pääasissa seksuaaliselta häirinnältä, koska isäni oli pappi ja äitini oli uskonnonopettaja. Yksi kylähullu yritti alkaa esitellä kaluaan minulle ja ystävälleni isäni kopioidessa papereita viereisessä huoneessa. Siitäkin selvisimme hyvin yhdessä ilman suurempia vaurioita. Kerroimme rehellisesti vanhemmilleni, mitä oli tapahtunut, eikä meille jäänyt traumoja. Mies oli muuten väärässä. Hänen sukupuolielimensä ei alkanut kiinnostaa meitä myöhemminkään, kuten hän väitti.

Aloittaessani opinnot olin täysin uudessa tilanteessa. Pienen paikkakunnan tyttönä olin tottunut katsomaan ihmisiä silmiin ja hymyilemään kauniisti. Helsingissä se ei toiminutkaan. Sain perääni useamman kerran ulkomaalaisia miehiä, jotka ymmärsivät hymyni täysin väärin. Näistäkään tapaamisista ei jäänyt minulle traumoja, koska ne tapahtuivat turvallisesti ihmisten ympäröimänä. Opin pian suurkaupungin käyttäytymistavat: en enää katsellut miehiä silmiin ja lopetin hymyilyn ilman syytä.

Eräänä aamuna menin vastaamaan opiskelija-asuntolassa puhelimeen. Siellä soitteli tutorini, parisuhteessa elävä minua huomattavasti vanhempi mies. Hän puheli ensin niitä näitä, mutta alkoi sitten ehdotella erinäisiä asioita, mitä haluaisi tehdä kanssani. Siinä vaiheessa, kun hän kertoi siitä, miten haluaisi rakastella kanssani, löin luurin korvaan. Aloin itkeä hysteerisesti ja ryntäsin asuntolan keittiöön, jossa onnekseni oli asuntolan poikia ja heidän ystäviään, mm. seurakunnassani nuorisotyönohjaajana työskennellyt vanhempi mies. Sain kertoa heille puhelusta heti ja he lohduttivat minua. Tuntui hyvältä, että he olivat minun puolellani ja olivat raivoissaan miehelle siitä, miten hän loukkasi minua.

Samana päivänä törmäsin myös aamuiseen soittajaan, joka oli ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Luottamus oli kuitenkin särkynyt. Ihminen, johon olin luottanut, oli osoittautunut epäluotettavaksi. Pelkäsin seuraavat viikot näkeväni hänet. Vaikka kyse oli vain puhelusta, se jätti minuun syvät jäljet. Pelkäsin pitkän aikaa törmääväni häneen kaupungilla. Pelkäsin tulevani raiskatuksi. Mietin sitä, mitä minä olin tehnyt väärin. Miksi avoliitossa asuva lapsiperheen isä oli iskenyt silmänsä minuun? Onneksi minulla oli äiti ja ystäviä, joiden kanssa sain purettua tilannetta. Tiesin, että minä en ollut tehnyt mitään väärää. En suostunut ottamaan taakakseni häpeää enkä syyllisyyttä.

Minua lohdutti myös se, että Jumala suojeli minua tässä tilanteessa. Auttajien lisäksi hän oli lähettänyt tilanteesta jo edeltä käsin varoituksen. Vanhempieni rukousystävä oli nähnyt ennen muuttoani näyn, jossa vanhempi mies viekoittelee minua. Suhtauduin varauksellisesti vanhempiin miehiin, mutta en yhtään osannut epäillä tutoriani, joka tuntui niin mukavalta ja herttaiselta. Se oli minulle hyvä opetus siitä, miten moni mukavalta vaikuttava ihminen voi olla petollinen.

Myöhemminkin elämässäni on ollut eriasteista seksuaalista häirintää. Se ei ole ikinä enää kolahtanut minuun samalla tavalla, koska olen ollut turvallisessa parisuhteessa. Elin lapsuuden ja nuoruuden niin suojattua elämää, että sain kasvaa terveeksi naiseksi. Jos joku käyttäytyy epäasiallisesti tai puhuu sopimattomasti, laitan sen hänen kypsymättömyytensä piikkiin enkä saa siitä vauroita. Parisuhteeni on ollut niin turvallinen, että olen voinut kertoa kaikki häirinnät miehelleni. Se on tuonut minulle turvallisen olon. Olen tiennyt, että sitten kun minun rajani ylitetään niin, että siitä tulee minulle traumoja, minulla on puolustaja, joka tulee avukseni. Jos olisin sinkku, en varmaan julkaisisi esimerkiksi Facebookissa hymyileviä kuvia. Joillakin miehillä kun on ihmeellinen taipumus kuvitella, että yritän jotenkin viekotella heitä hymylläni. Siihen minulla ei ole kyllä mitään tarvetta. Onnellinen parisuhde täyttää kaikki seksuaaliset tarpeeni.

Säälin niitä nuoria naisia, jotka joutuvat tässä ajassa kasvamaan. Olen onnellinen, että tyttäreni ei ole yhtä sinisilmäinen kuin minä olin nuorena. Hän osaa suojella itseään tosi hyvin. Hän on tarkka siitä, millaisia kuvia julkaisee itsestään. Pyrin kasvattamaan myös poikiani niin, että he eivät sortuisi minkäänlaiseen naisten hyväksikäyttöön. Monet naiset, minä mukaanlukien, ovat niin herkkiä, että seksuaalinen häirintä ja hyväksikäyttö, jättää jälkensä. Yhtä paheksuttavaa on tietysti se, että poikia ja miehiä häiritään seksuaalisesti. Välillä olen katsonut suu auki, miten törkeästi vanhemmat naiset häiritsevät seksuaalisesti nuoria miehiä. Se on ällöttävää!

Erityisesti seurakunnassa on tärkeää, että on nollatoleranssi seksuaalisen häirinnän ja hyväksikäytön suhteen. Jeesus on esikuva siinä, miten hän kohtasi kaikki ihmiset rakastaen, mutta puhtaasti. Kaikenlainen toisen ihmisen hyväksikäyttö on hänen silmissään suuri rikos. Matteuksen evankeliumissa Jeesus tykittää:   
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. 
7. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee! 
8. Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen. 
9. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen. 
(Matt 18:6-9







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti