Äitini syntyi vuonna 1943 sodan
keskelle. Sodan jälkeinen elämä oli niukkaa eikä elämään kuulunut paljonkaan
herkkuja. Niinpä äitini suunnitteli lapsena käyttävänsä aikuisena ensimmäisen
palkkansa kokonaan banaanien ostamiseen. Minun lapsuudessani syötiin herkkuna
jäätelöä. Litran paketti vaniljajäätelöä laitettiin neljään osaan neljälle
lapselle. Isoveli mittasi viivottimella, että jokainen lapsi sai samankokoisen
palan. Äiti ja isä malttoivat olla ilman jäätelöä.
Minun lapseni ovat saaneet
herkkuja paljon, aivan liikaa, jos ajattelee ravintosuosituksia. Neljävuotias osaa valita Prisman loputtomilta
keksihyllyiltä juuri niitä kalleimpia tuotteita, vaikkapa trendikkäitä Angry
Birds -keksejä. Jäätelöhyllyiltä kukaan ei halua ostaa tavallista tylsää
vaniljajäätelöä. Kalliit erikoisjäätelöt ovat paljon houkuttelevampia. Meidän
perhe ei taida olla ainoa perhe, jossa herkkuihin kuluu runsaasti rahaa.
Tällä
viikolla luin, että maailmassa käytetään jäätelön ostamiseen melkein kolme
kertaa enemmän rahaa kuin humaanitääriseen apuun. Olin järkyttynyt! Jäätelö on
länsimaisille ihmisille vain yksi monista herkuttelun ja hemmottelun muodoista.
Siitä huolimatta pelkkään jäätelöön käytetään kolme kertaa enemmän rahaa kuin
apua tarvitsevien ihmisten auttamiseen.
Perheenäitinä ymmärrän hyvin sen, miten
helppo on laittaa rahaa hyvään ruokaan ja herkkuihin. Äitini lapsuuden niukkuus
on vaihtunut kauppojen valtaviin valikoimiin. Televisiossa pyörii jatkuvasti
ruoka- ja leivontaohjelmia. Olen saanut lapsiltani palautetta siitä, miten vanhanaikaista on tehdä peruspullaa. Tavalliset
muffinsitkin ovat aivan liian yksinkertaisia, kun voi tehdä kauniita cupcakeja,
joiden sisään on laitettu monenlaisia herkkuja. Kauppalaskusta tulee yllättävän
pitkä, kun siihen on kerätty kaikki tarvittavat ainesosat.
Toisaalta lapseni
poimivat ympäristöstä koko ajan vaikutteita siitä, mikä on terveellistä. He
lukevat lehdistä ja netistä eri tuotteiden terveellisyydestä ja
epäterveellisyydestä. Niinpä he nyrpistävät nenäänsä, jos vanhemmat ovat
ostaneet alennusmyynnistä jauhelihaa, jossa onkin vähän suurempi
rasvaprosentti.
Katolisessa kirkossa puhutaan paljon seitsemästä
kuolemansynnistä, joista yksi on mässäily. Mielestäni tässä ajassa on paljon
mässäilyä. Mässäilyn synti on
sieluntila, jossa ruoka, juoma, ulkonäkö, fyysinen kunto tai terveys
saavat ylikorostuneen merkityksen. Naistenlehdet ovat hyvä esimerkki siitä,
miten juuri nämä asiat ovat korostuneet ajassamme. Syvällisiä juttuja on
ainakin minusta välillä vähänlaisesti, kun taas ruoka, ulkonäkö, fyysinen kunto
ja terveys saavat valtavasti palstatilaa.
Lisa Bevere
kertoo kirjassaan ”Oikea naisen mitta” siitä, miten Jumala puhutteli häntä, kun hän
tuskaili painonsa kanssa.”Lisa, painostasi on tullut sinulle epäjumala. Syöt,
kun tunnet olevasi yksinäinen. Syöt, kun olet vihainen. Syöt, kun sinua
pitkästyttää. Syöt masennukseesi. Syöt, kun olet onnellinen. Et tule minun
tyköni. Et lue Sanaani. Syöt, koska se on helpompaa. Olet tyytyväinen itseesi,
kun olet hoikka. Olet tyytymätön itseesi, jos olet pulska. Et elä Hengen
johtamaa elämää. Painosi hallitsee mielialojasi ja elämääsi. Se on sinun
epäjumalasi.”
Tällöin
Lisa Bevere ymmärsi, että hän oli turvautunut enemmän painoonsa kuin Jumalaan. Hän
otti todesta Jumalan kehotuksen paastota muutaman päivän ja sen jälkeen opetella
tervettä suhdetta ruokaan. Hän opetteli syömään ruokansa kiitollisuudella. Hän
kiitti Jumalaa siitä, ettei ruoka ollut hänelle enää vihollinen eikä nautintoaine.
Hän ei enää elänyt syödäkseen, vaan hän söi elääkseen. Hän ei enää syönyt
liikaa, vaan lopetti silloin, kun tunsi itsensä kylläiseksi. Ruoka menetti
hänen elämässään epäjumalan aseman.
Olemme nyt paastonajan puolivälissä. Paastonaika
on hyvää aikaa harjoitella kohtuullisuutta, joka on mässäilyn synnin
vastakohta. Kohtuullisuus tarkoittaa sitä, että
ruoka ei saa liian keskeistä osaa elämässä. Paastoaminen esimerkiksi
tietyistä ruoka-aineista tai mehupaasto
voi olla avuksi kohtuullisuuden löytymisessä. Paastoaminen auttaa huomaamaan
sen, ettei ruoka tai muu nautinto ole tärkeintä elämässä. Silloin voin huomata,
että pärjään ilman jokapäiväistä suklaakeksiä.
Kerran luin lehtijutun papista,
joka kertoi ikäistensä arkun äärellä miettivänsä sitä, miten hänelle ei voisi
käydä noin. Hän ei voisi kuolla viisikymppisenä sydänkohtaukseen, koska hän syö
terveellisesti ja juoksee maratoneja. Minulle tuli papista mieleen Jeesuksen
vertaus rikkaasta miehestä, joka keräsi viljaa aina vain isompaan aittaan. Saatuaan
työn valmiiksi hän sanoi itselleen: ”Lepää nyt, syö, juo ja nauti elämästä!' Mutta
Jumala sanoi hänelle: 'Sinä hullu! Tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta
takaisin.”
Kukaan ihminen ei voi turvata
elämässään siihen, että on syönyt ruokaympyrän mukaan tai liikkunut kaikkien
suositusten mukaan. Tämän päivän evankeliumitekstissä Jeesus puhui siitä, miten
israelilaisten isät kuolivat, vaikka he söivät Jumalan heille antamaa mannaa. 2010-luvun
ihminenkin kuolee varmasti jossain vaiheessa, vaikka söisi superfoodia ja
kieltäytyisi kaikesta epäterveellisestä.
Jeesus sen sijaan lupaa: ”Minä olen
tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää
ikuisesti.” Ruoasta tuleva nautinto on aina hetkellistä. Sen sijaan Jeesus
tarjoaa meille leipää, jonka vaikutus kestää iankaikkisesti. Jeesus kutsuu
meitä ehtoolliselle, joka on esimakua tulevasta suuresta juhla-ateriasta. Samalla
ehtoollisen leipä ja viini yhdistävät meidät Jeesuksen ja opetuslasten
viimeiseen yhteiseen juhla-ateriaan. Ehtoollisessa toteutuu samat elementit
kuin muissa juhla-aterioissa: saamme siinä kokea yhteyttä ja saamme ravintoa. Ehtoollisen ravinto ei kuitenkaan
ole ensisijaisesti ruumiille, vaan se antaa voimaa ja ravintoa sekä ruumiille,
sielulle että hengelle.
Katekismuksessa
ehtoollisesta sanotaan näin: "Kun uskomme nämä sanat ja otamme vastaan
leivän ja viinin, nautimme hengellisen aterian, joka uudistaa elämämme ja lisää
meissä rakkautta lähimmäisiimme. Ehtoollinen yhdistää meidät Kristukseen ja
toisiimme. Sitä vietetään yhdessä taivaan joukon ja kaikkien pyhien kanssa. Ehtoollista
nauttimalla pysymme Kristuksessa ja hän pysyy meissä. Kristuksen ruumis, elämän
leipä, ruokkii ja vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää. Kristuksen
veri, kuolemattomuuden lääke, parantaa meitä ja lahjoittaa meille iankaikkisen
elämän. Ehtoollinen ennakoi taivaallista juhla-ateriaa, jolle Kristus kerran
kokoaa kaikki omansa."
Ehtoollisessa on oman kokemukseni
mukaan sellaista voimaa, että sitä kannattaa nauttia usein. Ensimmäiset
opetuslapset kokoontuivat yhteen usein nauttimaan yhteisestä ateriasta ja
toistensa seurasta. Apostolien tekojen toisessa luvussa sanotaan: "Joka
päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä
mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin." Apt.
2:46.
Paastonaikana kristittyjä kutsutaan erityisesti luopumaan jostain sinänsä hyvästä asiasta toisten ihmisten hyväksi. Voisinko minä luopua jokapäiväisestä jäätelöstä tai muusta herkusta pääsiäiseen asti ja lahjoittaa ne rahat johonkin hyväntekeväisyyteen? Pärjäisinkö muutaman viikon ilman jotain minulle tärkeää nautintoa, jotta joku perheenäiti tai -isä saisi sillä rahalla ruokittua perheensä?
Paastonaikana kristittyjä kutsutaan erityisesti luopumaan jostain sinänsä hyvästä asiasta toisten ihmisten hyväksi. Voisinko minä luopua jokapäiväisestä jäätelöstä tai muusta herkusta pääsiäiseen asti ja lahjoittaa ne rahat johonkin hyväntekeväisyyteen? Pärjäisinkö muutaman viikon ilman jotain minulle tärkeää nautintoa, jotta joku perheenäiti tai -isä saisi sillä rahalla ruokittua perheensä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti